Hátterek-témák   |   Követséginfó   |   Gasztronómia   |   Feng Shui   |   Füstölők   |   Fűszerek   |   Kézműves anyagok   |   Gyógynövények   |   Ásványok   |   Vallás   |   Tea   |   Illóolajok   |   Jóga  


Bangalor
Bangalor
Bangalor (angol átírással Bangalore, az indiai Karnátaka állam székhelye.
Karnátaka délkeleti részén a Májszori-fennsíkon helyezkedik el 920 méter
tengerszint feletti magasságon. 6,5 millió lakosával India harmadik legnagyobb
 városa. Bár történelmi hivatkozások már az i. e. 1. évezred elejéről találhatók,
 a város folyamatos írott történelme 1537-re vezethető vissza, amikor is I.
Kempe Gowda, Bangalor nagy építője egy erődöt emeltetett a város körül
és ezzel létrehozta a Vidzsajanagara Birodalom (Vijayanagara Empire) egyik 
tartományát.Miután India 1947-ben elnyerte függetlenségét, 
Bangalor a nehézipar központjává fejlődött. 
A csúcstechnológiai cégek alapítása és sikere Bangalorban India gazdasági 
liberalizálását követően, napjainkban az informatikai iparág
hatalmas feljődéséhez vezetett. Az egymillió indiai informatikus körülbelül 
30%-a Bangalorban dolgozik, ezért Banagalort
az „indiai Szilikonvölgyként” is emlegetik. Bangalorban található az indiai 
hadsereg több központi intézménye, így az Indiai Fegyveres Erők Kiképző 
Parancsnoksága is. A város kozmopolita kultúrája a számtalan vallás és a 
helyi és idegen kultúrák hatására formálódott.
A brit uralom folyamán Bangalor Dél-India gyarmati központjává fejlődött. 
Bangalor kozmopolita jellegének kialakulására hatással volt az éghajlata is, 
amely átmenetet
képez a nedves trópusi és száraz szavanna éghajlat között, 
és így viszonylag kedvezőbb, mint a többi indiai város nedves trópusi klímája. 
Történelmileg Bangalor éghajlata nagyon vonzotta az ipari befeketetőket és 
a jelentős nemzetközi oktatási intézményeket, mint például az Indiai 
Tudományos Intézetet (Indian Institute of Science) és a Indiai Jogi Egyetemet 
(National Law School of India University).
2005. december 11-én az indiai miniszterelnök, Dharam Szingh bejelentette, 
hogy a
kormány elfogadta a Dzsnanpith-díjas U. R. Ananthamurthi javaslatát, hogy
Bangalort átnevezzék a kannada nyelvű nevére, Bengalurura. Az új név 2006.
 november 1-től lép hivatalos használatba.
 
 
A Bangalor név az angol Bangalore magyar változata.
 A város neve kannada nyelven Bengaluru.
A kannada nyelvű elnevezés használatát I. Kempe Gowda vezette be a 16. 
században. A név eredetére vonatkozó híres anekdota szerint a
11. században Hojszala (Hoysala) királya,II. Veera Ballala egy vadászat 
folyamán eltévedt                              
az erdőben. Éhesen és fáradtan egy szegény öregasszonnyal találkozott, 
aki főtt babot kínált nekiA hálás király a helyet benga kaal-ooru-nak 
(szó szerinti fordításban a főtt babok városa) nevezte el, amelyből a 
Bengaluru név származik. A történelmi tények azonban ellentmondanak 
ennek, a név első előfordulása ugyanis valójában Benga-val-oru 
(kannada nyelven „az őrök városa”), amit Begur közelében egy 1004-ből 
származó kőbe vésett felirat örökített meg, mint egy dicsőséges csata helyszínét. 
A felirat szerint a hely a Ganga-dinasztia által uralt területhez tartozott. 
Egyes elméletek szerint az elnevezés a Benga vagy Ven-kai virág nevével 
is kapcsolatba hozható (Pterocarpus marsupium)

Bangalor történelme:
 
1015 és 1116 között a tamilnádui Csola-dinasztia
(Cholas) uralkodott a város felett, amikor is a Hojszalai Birodalom uralma 
alá került.
A mai Bangalort I. Kempe Gowda,a Vidzsajanagara Birodalom egyik vazallusa
alapította, aki 1537-ben sárerődöt emelt a város köré. 
Kempe Gowda gandu bhoomi-nak, azaz „a hősök födjének” is nevezte Bangalort. 
Az erődön belül a várost több kerületre (pete) osztotta. 
A városnak két főutcája volt: a Chickpete utca keletről nyugatra                   
haladt, a Dodpete utca pedig északról délre. 
A két utca a Dodpete téren kersztezte egymást Bangalor szívében. 
Kempe Gowda utódja, II. Kempe Gowda négy híres tornyot épített Bangalor
határain. A vidzsajanagara uralom alatt Bangalort Devarájanagarának és
Kalijánapurának („sikeres”) is nevezték. A Vidzsajanagara Birodalom bukása után
Bangalor különböző uralmak alá került. Először a maratha Sahadzsi Bhonszle                                  
 
(Shahaji Bhonsle) kerítette hatalmába a várost a Mughal inváziót megelőzően. 
A város a Májszori Királyság részévé vált, amikor a mughal uralkodó 
Aurangzeb 1689-ben a várost bérbe adta Csikkadeva Radzsa Vodejarnak 
(Chikkadeva Raja Wodeyar). II. Krisnaradzsa Vodejar (Krishnaraja Wodeyar) 
1759-ben bekövetkezett halála után a májszori hadsereg főparancsnoka 
nevezte ki magát Májszor (Mysore) tényleges uralkodójává. 
A királyság később Haider Ali fiának, Tipu szultán]nak uralma alá került. 
Végül Bangalor a Brit Birodalom részévé vált, miután Tipu szultán a negyedik 
angol-májszori háborúban, 1799-ben meghalt. A brit uralom alatt 

Bangalor közigazgatási szempontból a májszori maharadzsa, politikailag 
Madrasz ellenőrzése alá tartozott. A Májszori Királyság Májszor városából 
Bangalorba helyezte át a központját. Ez alatt az időszak alatt két fontos 
fejlesztés biztosított gyors fejlődést a városnak - a távíró bevezetése, 
valamint 1864-ben a vasúti összeköttetés Madrasszal.
1898-ban pestis sújtotta Bangalort, ami jelentősen lecsökkentette a 
lakosság számát. A brit hatóságok telefonvonalakat fektettek le, hogy 
segítsék a járvány megfékezését. 1906-ban Bangalor lett India első városa, 
ahol beveztették az elektromos áramot, amelyet a Sivanaszamudrában 
(Shivanasamudra) lévő vízerőmű szolgáltatott. 
Amikor a város 1927-ben IV. Krisnaradzsa Vodejar uralkodásának 
évfordulóját ünnepelte, India kertvárosának (Garden City) nevezték el. 
Több kertépítési program kezdődött ekkor, valamint különböző középületeket 
és kórházakat építettek. 1947 augusztusában India felszabadulása után 
Bangalor Májszor állam uralma alá került. A 40-es és 80-as évek között
 Bangalor gyors fejlődésen ment keresztül. Számos betelepülő érkezett 
Észak-Karnátakából és Kodaguból. 1961-re Bangalor India 6. legnagyobb 
városa lett 1,2 millió lakossal. Az elkövetkező évtizedekben a gyáripar 
egyre jobban fejlődött és ez különböző magáncégek megjelenéséhez 
vezetett, mint például a Motor Industries Company (MICO) (amely a 
Robert Bosch GmbH egy leányvállalata). 1980 és 1990 között az
 ingatlanpiacon óriási fellendülés következett be, ami vonzotta a 
befektetőket az ország többi részéről, akik a gyarmati lakóházak helyére 
többszintes modern lakótömböket emeltek. Az 1990-es évektől folyamatos 
a külföldi befektetők érdeklődése Bangalor iránt. Található itt Pizza Hut és 
Kentucky Fried Chicken, valamint ANZ Bank és Citibank. 
A város legnagyobb médiaeseménye az 1996-os Miss World szépségverseny volt, 
melyet 2 milliárd néző kísért figyelemmel világszerte.
 
Bangalor földrajza:
Bangalor Karnátaka, dél-indiai állam délkeleti részén fekszik. A Májszori-fennsík
szívében terül el. A város átlagos tengerszint feletti magassága 920 méter.
Bangalor északkeletről Kolarral, északnyugatról Tumkurral, délkeletről Májszorral
(Mysore), délről pedig Tamilnáduval (Tamil Nadu) határos. A város 3 negyedre
(úgynevezett talukokra) van osztva: Észak-Bangalor, Dél-Bangalor és Anekal.                                                             
Dél-Bangalor taluk egyenetlen vidék, dombokkal és völgyekkel. Bangalor többi
részének domborzata sík, eltekintve a középen húzódó hegygerinctől. Bangalor
legmagasabb pontja Doddabettahalli, amely 962 méter magas és ezen a
hegygerincen helyezkedik el. Jelentősebb folyók a városban nem találhatók.
Az Arkavathi és Kaveri folyók a Nandi-hegynél (Nandi Hills) találkoznak.                                   
A Vrisabhavathi (Vrishabhavathi) folyó, az Arkavathi egy mellékfolyója a                                
Baszavanagudi (Basavanagudi) városrészből ered és keresztülfolyik a városon. 
Az Arkavathi és Vrisabhavathi folyók hordják el a város szennyvízének jelentős 
részét. A 16. században I. Kempe Gowda több tavat épített, hogy kielégítse a 
város vízszükségletét. Később, a 20. században a Nandi-hegyi vízművek, 
Mirza Iszmail (Sir Mirza Ismail) megbízásával megfelelő vízellátást biztosított 
a fejlődő város számára. Bangalor ma nagy részben a Kaveri-medence vízgyűjtőjére 
támaszkodik, valamint a Vrisabhavathi és Arkavathi víztisztítóira, hogy 
ellásák a 6 milliós lakosság szükségletét. Bangalor így napi 800 millió 
liter vízhez jut, sokkal többhöz, mint bármely más indiai város. 
Ennek ellenére a vízhiány, főleg a nyár folyamán mindennapos.
Bangalornak jó néhány édesvízű tava és víztározója van, ezek közül a 
legnagyobb a Madivala-víztározó, a Hebbal-tó, az Ulsoor-tó és a Szankei-víztározó 
(Sankei tank). Bangalor megfelelő mennyiségű esővizet kap az északkeleti és a 
délnyugati monszunokból. A Hindusztáni Gneisz hegység 
(Peninsular Gneissic Complex) a legjelentősebb hegység a térségben. 
Bangalor termőfödjei vörös lateritből és vörös agyagos földből állnak. 
A város növényzete jellemzően lombhullató fákból, valamint kisebb mennyiségben 
pálmafákból áll. Bangalort nagyobb szeizmikus mozgások nem érintik, mivel 
szeizmológiai szempontból stabil zónában fekszik (II-es zóna), feljegyzések 
csupán egyhébb földrengésekről találhatók.
Optimális tengerszint feletti magasságának köszönhetően Bangalor éghajlata 
egyenletes az egész év folyamán. A téli hőmérséklet csak ritkán esik 12 °C alá, 
a nyári hőmérséklet viszont ritkán emelkedik 38°C fölé. A legcsapadékosabb hónap 
augusztus, szeptember és október, ebben a sorrendben. 
A nyári hőséget meglehetősen gyakori zivatarok enyhítik, az időnkénti viharok 
időnként áramkimaradást és árvizeket okoznak. A csapadék többségében késő 
délután vagy éjszaka esik, a délelőtti eső nagyon ritka.

Bangalor gazdasága:
Bangalor 59,1 milliárd dolláros gazdaságával India egyik legnagyobb gazdasági
központja. 2001-ben 3,7 milliárd dolláros külföldi befektetéssel a harmadik legnagyobb
volt az indiai városok között. 1940-ben Mirza Iszmail (Sir Mirza Iszmail) és Moksagundam
Viszveszvaraja (Sir Mokshagundam Visvesvaraya) jelentős szerepet játszott Bangalor
 ipari fejlődésében. Bangalor számos nehézipari cég központjának ad otthon, köztük
a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) (repüléstan), National Aerospace Laboratories
(NAL) (űrkutatás), Bharat Heavy Electricals Limited (BHEL) (nehézipar), Bharat Earth
Movers Limited (BEML) és Hindustan Machine Tools (HMT) (gépgyártás). 1972
júniusában megalakult a Indian Space Research Organization (ISRO) (Indiai
Űrkutatási Szervezet) Bangalori központtal. Az ISRO fejlesztette ki és lőtte fel 
India első műholdját, az Árjabhatát, valamint számos  további műholdat, köztük 

a Bhaszkara, Rohini és az APPLE.
Az ISRO irányítja India ambiciózus holdkutatási
 programját is. Bangalort „India Szilikonvölgyének” is nevezik az itt található
informatikai cégek nagy száma miatt, amellyel India 12,2 milliárd dolláros informatikai
 és szoftver exportpiacának legnagyobb közreműködője. Bangalore informatikai
iparága 3 részre osztható - Software Technology Parks of India, Bangalore (STPI)
(India software technológiai parkja), International Technology Park Ltd. (ITPL)
(nemzetközi technológia park) és az Electronics City (elektronikai város).
                                                                                                                                                                                                                                            
Az Infosys és a Wipro, India második és harmadik legnagyobb szoftvercégei az
 Electronics City-ben találhatók. Az információs technológia fejlődése egyedülálló
kihívások elé állította a várost. Számottevő ideológiai vita alakult ki a város
informatikai vezetői és a hagyományos bürokratikus kormány közt - akiknek a
választási bázisa főleg a karnátakai mezőgazdasági munkásokra épül.                                   
 
 
2004 júliusában a Wipro elnöke, Azim Premdzsi cége Bangalorból való kitelepítésével
fenyegetőzött. A biotechnológia szintén gyorsan fejlődő iparág Bangalorban.
Az Indiában lévő közel 270 biotechnológiai cégből 97 Bangalorban található.

Bangalor közlekedése:
Bangalor HAL repülőtere (Hindustan Airport, IATA kód:BLR) mind belföldi mind pedig 
külföldi reptérként működik. Ez India negyedik legforgalmasabb repülőtere. 
Bangalorból egyenes járatok vannak Ázsia és Európa több városába. 
India gazdaságpolitikájának liberalizálása jelentősen megnövelte a belföldi 
járatok számát. A bangalori központú Air Deccan légitársaságnak van a legtöbb 
járata Bangalorba. További olcsó (fapados) légitársaságok közé tartozik a SpiceJet, 
Kingfisher Airlines, Jet Airways és a Go Air belföldi járatokkal. 
Szemben az ország legtöbb repülőterével, amelyeket az Indiai Légikikötői Hatóság 
(Airports Authority of India) irányít, a bagalori HAL repteret a félig állami tulajdonú 
Hindustan Aeronautics Limited működteti, amely a repteret saját fejlesztésű gépek 
tesztelésére is használja. Ez sokáig elhúzódó viaskodáshoz vezetett a reptér 
működtetetési jogát illetően a HAL és a karnátakai kormány között. 1991-ben 
nagyszabású tervek készültek a Bangalori Nemzetközi Repteret illetően. 
A programot azonban folyamatosan késleltették az érintett magáncégek valamint 
a központi és állami kormány között zajló viták. Végül az építkezéshez szükséges 
288 millió dollárt 2004 júniusában folyósították. A legnagyobb részvényesek közé 
tartoznak a Siemens-Zurich Airport-L&T conzorcium, az Airports Authority of India 
és a Karnataka State Investment and Industrial Development Corporation. 
Az építkezés 2005 júliusában kezdődött meg.
Bangalornak megfelelő vasúti összeköttetése van az ország többi részével az 
Indiai Vasutak (Indian Railways) által. A Radzsdhani Express Bangalort Új-Delhivel 
köti össze. Bangalornak további vasúti összeköttetései vannak a következő városokkal: 
Mumbai (Udayan, Chalukya, Kurla Express), Csennai (Madras Mail, Brindavan Express), 
Kolkata (Yeshvanthpur-Howrah Express) és Hajderabad.
 
 
A három kerekű fekete és sárga autóriksa - melyet leggyakrabban csak autónak
neveznek - a tömegközlekedés egyik népszerű formája. Az autóriksák képesek akár
három utast is szállítani. Bangalorban szintén jelenetős számú taxi található különböző
taxi cégek kezelésében. A taxik négy ember szállítására
alkalmasak, de jelentősen
drágábbak mint az autóriksák. A Bangalore Metropolitan Transport Corporation
(BMTC) (Bangalori Városi Közlekedési Hivatal) 3207 városi buszt üzemeltet, melyek                                          
átlagosan 2,8 millió utast szállítanak. A városi metró jelenleg építés alatt áll és
üzembe helyezését 2008-ra tervezik. Az első fázisban 33 km-es szakaszt
terveznek 32 állomással.                                                                                                                        
 
Demográfia:
A 2005. évi adatok alapján Bangalor lakossága több mint 6 millió, ezzel India 3. és a
világ 27. legnagyobb városa. 32 %-os népszaporulatávalÚj Delhi után Bangalor India
leggyorsabban növekvő városa 1991 óta. A lakosság 38%-a kannada.
További jeletősebb kisebséget alkot a Tamilnáduból, keralából és Andhra Prades-ből
származó lakosság. A kannada nyelv Karnátaka hivatalos nyelve,
széles körben használt Bangalorban. Emelett még a tamil, a telugu és a hindi nyelv
is használatos. A hivatalokban az angol a közvetítő nyelv.                                                       
                                                                                                                                                                           
 
A 2001. évi népszámlálási adatok alapján Bangalor 79,37%-a hindu vallású - 
ez az adat körülbelül megegyezik a országos arányukkal. A város lakosságának 
13,37 %-a mohamedán - ez szintén megfelel az országos aránynak, a keresztények 
és a dzsainizmus közvetői a lakosság 5,79 %-át, illetve 1,05%-át alkotják, amely az 
országos arányuk kétszeresének felel meg. Bangalor lakosságának 47,5%-a nő. 
A lakosság írástudásának aránya 83%, a második legmagasabb Indiában 
Mumbai (Bombay) után. A város lakosságának csupán 6%-a dolgozik a 
mezőgazdaságban. A lakosság körülbelül 10%-a nyomornegyedekben lakik - 
ez viszonylag alacsony a harmadik világ más városaihoz hasonlítva 
(például Mumbai - 54%, Nairobi 60%, stb.). 2001-ben Bangalor lakosainak 
az egy főre eső éves átlagos jövedelme 1,110 USD volt. 2003-as adatok alapján 
Bangalorban a legmagasabb a bűnözési arány Indiában.
 
 
Forrás : http://hu.wikipedia.org
 
 
2018. November 19.
Zsóka
  Keresés:
     
  Bejelentkezés:
Név:  
Jelszó:  

Regisztráció
Hirdetés

Hirdetés

  © 2018. Oriental Art Kft. MÉDIAAJÁNLAT | KAPCSOLAT | NYILATKOZAT | MÚZEUMOK | KÉP ÉS IRODALOM | OLDALTÉRKÉP Készíttte: InterPont Plus Kft.