Hátterek-témák   |   Követséginfó   |   Gasztronómia   |   Feng Shui   |   Füstölők   |   Fűszerek   |   Kézműves anyagok   |   Gyógynövények   |   Ásványok   |   Vallás   |   Tea   |   Illóolajok   |   Jóga  


Vallás és Társadalom
Vallás és társadalom

A thaiföldiek kilencven százaléka az ortodox buddhizmus Hinayana iskoláját követi, amit a Kr. e. 3. században vezettek be. Tanításai gyorsan felváltották a helyi animisztikus hiedelmeket, bár az animizmus és a hinduizmus jellegzetességei sok szokásban felbukkannak, mint például a hagyományos thai esküvői szertartásnál. Brahmin papok is részt vesznek évente a királyi szántási ceremónián Bangkokban. Bár hagyományosan és törvényesen a királynak buddhistának kell lennie, ő egyben híve minden más, a népei által gyakorolt vallásnak is. Az iszlámnak főleg a szunnita csoportjához tartozó muzulmánok alkotják a második legnagyobb vallási közösséget. A keresztények száma 3000.

A buddhizmus alapvető tanítása: „cselekedj másokért”, és bár sok rokon vonást mutat a kereszténységgel, ők mégis ateistáknak tartják a buddhistákat, mert nem Istenben hisznek. A „Dhamma”, szónoki beszéd, amit Buddha tartott, a „Négy Nagyszerű Igazság”-ként ismert. Magába foglalja az egyénnek a létezésre adott fizikai és szellemi válaszát, ezek központi helyet foglalnak el a buddhista filozófiában, és befolyásolják a thai jellem fejlődését. Mint a többi buddhisták, a thai emberek is hisznek abban, hogy a földi élet csupán a világi fejezete a születés és halál folyamatos körforgásának, s elismerése méltó cselekedeteikkel javíthatnak a következő reinkarnáció utáni helyzetükön. A legfontosabb, hogy ezen fejlődés érdekében „pontokat” halmozzanak fel. A férfiak azáltal fejlődhetnek, hogy szerzetesekké válnak. A buddhista szerzetesek híresek szellemi tudásukról, önuralmukról és tartózkodó életmódjukról. Bangkokban az ortodox buddhizmustól különvált, Santi Asokeként ismert mozgalom is létezik, tagjai vegetáriánusok, és egész életre szóló szexuális önmegtartóztatást fogadtak. A világi személyekre vonatkozó öt legfőbb szabályon kívül emberöléstől, házasságtöréstől, lopástól, hazugságtól és szeszes italoktól való önmegtartóztatás a szerzeteseknek még további 227 szabályt kell betartaniuk. Mindenhova gyalog kell menniük, mert a motorizált közlekedés tilos. Saját tulajdonukban csak a sáfrányszínű köntös és egy alamizsnagyűjtő tál van. Nőkkel való érintkezés tilos.

Hagyományosan minden 20. évét betöltött thai férfinak watba kell vonulni legalább három hónapra, hogy tanulmányokat végezzen és meditáljon. Erre az esős évszak kezdetén a Khao Phansa, azaz a buddhista nagyböjt a legmegfelelőbb idő. Azt mondják, Buddha ezt azért tartotta alkalmasnak, mert így kisebb a valószínűsége annak, hogy az emberek letapossák a friss rizshajtásokat. A nők fejlődésük érdekében ételt készíthetnek a szerzeteseknek. Kora reggel Thaiföld-szerte láthatjuk az élelmiszergyűjtő szerzeteseket. A fogva tartott élőlények, pl. madarak megvásárlása és elengedése is elismerésre méltó cselekedet. A gazdagok táncosokat fizetnek, hogy a bangkoki Erawan-szentély körül tartsanak előadást, amit virágfüzérekkel és aranyfüsttel borított szobrokkal díszítenek. Szintén gyorsan jut a Nirvánába, aki a wat tatarozását segíti. Új wat építése is értékes tett.

Thaiföldön több, mint 27 000 wat, azaz buddhista kolostor van. Általában a falvak szélén állnak a fallal körülvett épületcsoportok, melyek építészetileg páratlan thai stílusúak. A főkápolnát, vagy botot a csillogó, többemeletes tetőzettel, vallási ceremóniákra használják. Hasonlóan díszített a mellékkápolna, a viharn, itt összejöveteleket, meditációkat tartanak. A chedi vagy stupa pagoda típusú épület, gyakran ereklyéket vagy szerzetesek hamvait őrzik. A nyitott oldalú sala fából készült pavilon, meditációra és gyászszertartásokra használják. A botban helyezik el az oltárt Buddha-szobrok kíséretében. Ezek lehetnek óriásiak, mint a bangkoki Wat Phóban a Fekvő Buddha, vagy aprók, mint Chiang Maiban a Kristály Buddha. Készülhetnek kőből, bronzból, tikfából, jadéből, de színaranyból is.

A hívők virág-, étel- vagy tömjénadományokat visznek a falusi watba, mely nem kizárólag a szerzetesi oktatás színhelye. Iskolák, kórházak is kapcsolódhatnak hozzájuk, de a szegény diákok, utazók, néha a vétkezők számára is nyújtanak szállást. Az animista gyakorlatok továbbra is felbukkannak a buddhizmus thai értelmezésében. A férfiak és nők egyaránt viselnek talizmánokat és amuletteket. A görög „szem”-hez hasonlóban ők is hisznek, hogy az ördögöt távol tartsák. A babonás thaiak semmilyen jelentős dologba nem fognak a horoszkópjuk tanulmányozása nélkül. Esküvőket, költözködéseket csak akkor tartanak, ha a csillagok állása szerencsés. Az asztrológusok vagy tenyérjósok - általában kínaiak - mindig megtalálhatók a templom-együttes árnyékos fái alatt. A szellemről sem feledkeznek meg. Azok a kedves kis házak nem a thai kerti törpéké, hanem Phra Plumnak, a ház istenének épültek. Tartozhat ilyen szellemek háza otthonokhoz, kórházakhoz, szállodákhoz, irodákhoz és bevásárlóközpontokhoz. Emelvényen állítják fel, az árnyékos területen kívül, mivel a szellem nem foglalja el otthonát, ha az árnyékos helyen van. Az emberek naponta helyeznek el felajánlásokat, pl. rizst, gyümölcsöt, virágot, faragott állatokat a szellemek háza körüli apró teraszon.

A buddhizmus és a hinduizmus sok szempontból azonos. A lerombolt Erawan Szállóhoz tartozó szellemek házát azért építették, hogy szerencsét hozzon a személyzetnek és a vendégeknek. Brahma oltalmába ajánlották, valamilyen oknál fogva évek alatt a nagyközönség körében nagyon népszerű lett. Mivel a thai mitológiában Erawan a háromfejű elefánt, a fából faragott elefánt közkedvelt ajándék. Egy másik nagy szellemek háza, a River City bevásárlóközpont mellett van. A víz mellett élő emberek a szellemek házát a khlongban emelték. Más helyi szentélyeknél fallikus oszlop látható, jelentősége nyilvánvaló. A bangkoki Honvédelmi Minisztérium melletti Lakmuang kegyhelyet férfiak és nők is bálványozzák. A thai nők híresek a szépségükről - az 1988-as Miss Világszépe thaiföldi volt -, bájukról és a klasszikusan keleti, férfiak iránti engedelmességükről. Szerencsére az utóbbi csak az otthoni dolgokra korlátozódik, mert bár külsőre törékenyek, a thai nőknek az üzleti életben nagyon is helyén van az eszük. Egy busztársaságot, valamint a bangkoki komphajók flottáját nők vezetik. A Dusit Thani szállodalánc tulajdonosa egy asszony, és sok más szállodában is nő az igazgató. Korábban virágáruslány volt Chiang Maiban a mostani multimilliomos, a régiségüzlet vezetője. A táncos hostessből pedig vidéki bordélyház- és golfpályatulajdonos lett.

A thaiföldiek igen toleránsak, és ez az oka annak, hogy szemet hunynak a farang, azaz a külföldiek viselkedése és öltözködése felett. Hacsak nem fájdalmas számukra, a thai emberek mosolyognak, és semmit se szólnak. A legvalószínűbb azonban, hogy a megbotránkoztató öltözködés a watban ellenérzést fog kiváltani. A mindig jól öltözött thaiak nagyon kényesek személyes szokásaikkal kapcsolatban. Mindkét nembeliek egymást waival üdvözlik, azaz összetett tenyerüket felemelik, mintha imádkoznának. Minél magasabbra emelik, az üdvözlés annál tiszteletteljesebb. A thaiak nagyon nagyra értékelik, ha egy külföldi megtartja ezt a szokásukat. Nagy sértés, ha lábfejünkkel feléjük mutatunk. Úgy értelmezik, hogy talpunkat Buddha felé fordítjuk. A látogatónak nem szabad viszont megsértődnie a thaiak magánügyek iránti kíváncsiságán, mint a családi állapot vagy a fizetés. Még ma is nagyon szokatlan, ha Thaiföldön valaki nem házasodik meg, bár a homoszexuálisok száma egyre növekszik.

Mai pen rai - egy általános kifejezés. Körülbelül azt jelenti:
„ne izgasd magad - maradj nyugodt”. Különben is túl meleg van ahhoz, hogy felizgassuk magunkat.

2018. Szeptember 21.
Mirella
  Keresés:
     
  Bejelentkezés:
Név:  
Jelszó:  

Regisztráció
Hirdetés

Hirdetés

  © 2018. Oriental Art Kft. MÉDIAAJÁNLAT | KAPCSOLAT | NYILATKOZAT | MÚZEUMOK | KÉP ÉS IRODALOM | OLDALTÉRKÉP Készíttte: InterPont Plus Kft.